Звіт про проведення спортивної роботи

Звіт про проведення спортивної роботи в Харківському республіканському ліцеї-інтернаті спортивного профілю у 2021 році.

Основним напрямом діяльності у роботі ХРЛІСП є забезпечення високих спортивних результатів учнів-спортсменів, включення їх до основного складу, кандидатів та резервного складу збірних команд України.

Для здійснення організації діяльності з навчально-виховної та навчально-тренувальної роботи ХРЛІСП в своїй роботі керується наведеними нижче  нормативно-правовими, інструктивно-методичними  документами та  матеріалами:

  • Законом України «Про освіту» від 09.2017 (зі змінами);
  • Законом України «Про повну загальну середню освіту» із змінами 13.07.2020 №764-ІХ;
  • Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 96 «Про затвердження Положення про заклад спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання» (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ від 06.02.2019 № 73;
  • Статутом, зареєстрованим реєстраційною службою Харківського міського управління юстиції Харківської області від 10.10.2014р. за № 14801050013023181;
  • «Типовим навчальним планом з видів спорту для спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю на 2016-2021 навчальні роки», затвердженого першим заступником Міністра молоді та спорту України Гоцулом І.Є. від 30.06.2016р. та заступником Міністра освіти і науки України Хобзеем П.К. від 01.07.2016р.;
  • Про затвердження Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти від 16.04.2018 № 367
  • Річним планом роботи ХРЛІСП на 2021-2022 навчальний рік;
  • Календарем спортивно-масових заходів Федерацій України із затверджених видів спорту;
  • Календарем Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України;
  • Обласним календарем та Єдиним календарним планом фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів на 2021 рік

 

ІІ. Контингент учнів  ХРЛІСП

 

В 2021 році в ХРЛІСП проводилась відповідна робота щодо підготовки учнів-спортсменів для участі у змаганнях Всеукраїнського та міжнародного рівнів з метою досягнення високих спортивних результатів та поповнення національних збірних команд України.

Станом на 31 грудня 2021 року в ХРЛІСП контингент складає 98 учнів-спортсменів, а саме:

  • 8 клас – 24 осіб   (з них: 18 – легка атлетика, 4 – греко-римська боротьба,  1 – бокс, 1 –  стрибки на батуті);
  • 9 клас – 26 осіб (з них: 14 –атлетика легка, 6 – греко-римська боротьба,  4 – бокс, 2 – додатковий контингент);
  • 10 клас – 25 осіб (з них: 15 – легка атлетика, 4 – греко-римська боротьба, 6 – бокс);
  • 11 клас – 23 осіб (з них: 13 – легка атлетика, 4 – греко-римська боротьба, 5 – бокс, 1 –  стрибки на батуті).

З них вперше вступили для навчання у 2021 році 34 учня.

За  спортивною кваліфікацією у ХРЛІСП займаються:

  • майстри спору України – 5 чол.;
  • кандидатів у майстри спору України – 6 чол.;
  • спортсменів І спортивного розряду – 16 чол.;
  • спортсменів ІІ спортивного розряду – 21 чол.;
  • спортсменів ІІІ спортивного розряду – 28 чол.;
  • спортсменів І юнацького розряду – 22 чол.

Таким чином, 77% відсотків учнів мають дорослі спортивні розряди.

Відповідно до спеціалізації, затвердженої Департаментом науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації,  у  2021 році в ХРЛІСП затверджена наступна чисельність учнів:

Вид спорту Чисельність учнів
1 Легка атлетика 54
2 Бокс 15
3 Стрибки на батуті 10
4 Греко-римська боротьба 14
5 Додатковий контингент 7
Всього 100

 

Фактично навчаються: на відділені легкої атлетики 59 учнів, греко-римської боротьби 19 учнів, боксу 16 учнів, на відділенні зі стрибків на батуті 4 учнів.

ІІІ. Тренерсько-викладацький склад вчителів зі спорту ХРЛІСП

 

Навчально-тренувальний процес у  ХРЛІСП  здійснюють 25 вчителів зі спорту,  з яких: 14 – штатні, 11 – сумісники.

По відділенням:

–   легка атлетика – 15 вчителів зі спорту;

–   бокс – 3 вчителя зі спорту;

–   стрибки на батуті – 2 вчителя зі спорту;

–   греко-римська боротьба – 5 вчителів зі спорту.

За наказом Харківської обласної державної адміністрації Департамент науки і освіти № 48-к від 31.01.2015 «Про внесення змін до штатного розпису Харківського республіканського ліцею-інтернату спортивного профілю».      З метою приведення штатного розпису Харківського республіканського ліцею-інтернату спортивного профілю у відповідність до Типових штатних нормативів спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю, затверджений наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 03.12.2012 № 1370, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.12.12 №2142/22454, у штатному розписі Харківського республіканського ліцею-інтернату спортивного профілю посада тренера-викладача перейменована на посаду вчитель зі спорту. У зв’язку з цим кваліфікаційні категорії тренера-викладача знизились до рівня «Спеціаліст» вчителя зі спорту.

Із загальної кількості вчителів зі спорту: 4 мають звання  “Заслужений тренер України”, 2 мають звання  – «Заслужений працівник фізичної культури, 2 мають звання  – «Майстер спорту міжнародного класу»,  3 – «Майстер спорту», 24 мають вищу освіту за напрямом «Фізична культура і спорт», 1 –  має першу кваліфікаційну категорію вчителя зі спорту, 11 – вчителів зі спорту мають ІІ кваліфікаційну категорію, 13 – мають кваліфікаційну категорію – спеціаліст.

Вчителі зі спорту продовжують здійснювати відбір обдарованих в спортивному відношенні дітей. У 2021 року вчителями зі спорту ХРЛІСП було переглянуті понад 250 молодих перспективних спортсменів з різних регіонів України – кандидатів на зарахування до ліцею. Постійну увагу вчителі з видів спорту приділяють підвищенню спортивної майстерності вихованців та створенням сприятливих умов для повноцінного забезпечення підготовки шляхом індивідуального підходу до кожного учня.

З метою підвищення рівня професійної майстерності через розвиток компетентності та творчого потенціалу у вчителів зі спорту, в ХРЛІСП  працює методичне об’єднання вчителів зі спорту, основним завданням в роботі якого є розглядання проблемних питань, їх вивчення та обговорення на засіданнях тренерсько-викладацьких рад. Про що свідчать протоколи засідань.

 

ІV. Спортивна робота ХРЛІСП

 

Протягом 2021 року, майже 60% учнів ХРЛІСП приймали участь у змаганнях Всеукраїнського та Міжнародного рівнів зі стрибків на батуті, легкої атлетики, греко-римської боротьби, боксу, що відображено в додатку до описового звіту: «Участь учнів Харківського республіканського ліцею-інтернату спортивного профілю у Всеукраїнських та Міжнародних  змаганнях».

Вчителі зі спорту ХРЛІСП у 2020-2021 навчальному році продовжували здійснювати відбір обдарованих в спортивному відношенні дітей. Ними були переглянуті молоді перспективні спортсмени з різних регіонів України – кандидати на зарахування до ліцею. Постійну увагу вчителі зі спорту приділяють підвищенню спортивної майстерності вихованців та створенням сприятливих умов для повноцінного забезпечення підготовки шляхом індивідуального підходу до кожного учня.

На протязі 2021 року вихованці ХРЛІСП під час виступів на Всеукраїнських та Міжнародних змаганнях посідали призові місця та входили до фіналу кращих спортсменів з легкої атлетики, боксу, греко-римської боротьби та стрибків на батуті:

ІІ місце – МЕЩЕРЯКОВА Валерія, МС – Чемпіонат Європи з боксу серед жінок, молоді та юніорок (Тбілісі);

ІІІ місце – ФОНОТОВА Марія, МС – Чемпіонат Європи з боксу серед жінок, молоді та юніорок (Тбілісі);

ІІ місце – ЗМІЇВСЬКИЙ Богдан, МС – Чемпіонат Асоціації балканських легкоатлетичних федерацій серед ДЮСШ та СДЮСШОР 2006 р.н. та молодше (Софія, Болгарія);

4 місце –  ЗМІЇВСЬКИЙ Богдан, МС – Чемпіонат Асоціації балканських легкоатлетичних федерацій серед юніорів (Стамбул, Туреччина);

На відділення легкої атлетики ЗМІЇВСЬКИЙ Богдан неодноразово посідав І місце  на чемпіонатах України з легкої атлетики у стрибках у висоту та виконав норматив Майстра спорту України з результатом 2,15 м; І – місце посів РУЖИНСЬКИЙ Артем на чемпіонаті України  у стрибках у довжину; І – ІІІ місця на чемпіонатах України посідала ОСМАН Емілія в дисциплінах  3000м. з/п, 3000м, 2000 м з/п; І місце у потрійному стрибку та стрибках у довжину посідала ВАКУЛЕНКО Варвара на чемпіонатах України з легкої атлетики; Призові місця на чемпіонатах України також посідали СЕМАШКО Валерія 400 м з/б, 60 м з/б, 100м з/б, ПОЛСТЯНКІНА Софія з естафетного бігу, 60 м з/б, ВАКУЛЕНКО Варвара у потрійному стрибку та стрибках у довжину; до фіналу входили СЕМАШКО Валерія 100 м з/б, 60 м з/б, 100м з/б,  КУЧЕРЯВЧЕНКО Іван 8-борство, РУЖИНСЬКИЙ АРТЕМ у потрійному стрибку, ШАРКОВА Діана у потрійному стрибку та стрибках у довжину, ГРАДІЛЬ Артем 60 м з/б;

На відділенні боксу ФОНОТОВА Марія посіла І місце на чемпіонаті України з боксу серед жінок, молоді та юніорок у відповідній ваговій категорії; МЕЩЕРЯКОВА Валерія І місце  з боксу серед жінок, молоді та юніорок, РАВОЯН Ренат ІІ місце у чемпіонаті України  серед юніорів, МАНЬКО Олександра  ІІІ місце чемпіонату України з боксу, до фіналу чемпіонатів України з боксу входили ДУДКІНА Лариса, САРГСЯН Денис, АРТЮХ Дмитро, КРАВЧЕНКО Марк, ГЛУЩЕНКО Єгор у відповідних вагових категоріях;

На відділенні греко-римської боротьби І місце на чемпіонаті України з боротьби греко-римської посів ХОХЛАЧОВ Микита у відповідній ваговій категорії, ІІІ місця посідали ХОХЛАЧОВ Данило, ХОХЛАЧОВ Микита та БОРОЛІС Георгій, до фіналів чемпіонатів України з боротьби греко-римської  входили ГРИБЕЛЬНИК Антон та НУГМАНОВ Данило у відповідних вагових категоріях;

На відділенні стрибків на батуті кращими учнями  стали САНДОМИРСЬКИЙ Давид І місця чемпіонатів України з індивідуальних та синхронних стрибків, І місце ПЕРЕВЕРЗЄВА Поліна у синхронному стрибку чемпіонату України зі стрибків на батуті, ІІІ місця посідали ГАДЯЦЬКА Владислава у синхронних стрибках, до фіналу чемпіонатів України зі стрибків на батуті входили ПИЛИПЕНКО Микола – індивідуальні стрибки, ГАДЯЦЬКА Владислава – командні стрибки

         

          До складу збірної команди України (резерв):

                    1 Фонотова Марія – бокс;

2 Мещерякова Валерія – бокс;

3 Пилипенко Микола – стрибки на батуті;

4 Спасьонова Вероніка – стрибки на батуті;

5 Хохлачов Микита – відділення грек-римської боротьби.

 

  1. Матеріально-технічна база ХРЛІСП

Навчально-тренувальний процес з учнями ХРЛІСП проводиться на спортивних базах на підставі укладених спільних угод між ХРЛІСП та         КЗ КДЮСШ «ХТЗ» Харківської обласної ради та  КЗ МКДЮСШ № 7.      Так, для учнів відділення легкої  атлетики навчально-тренувальний процес в осінньо-зимовий період відбувається в легкоатлетичному манежі                  КЗ КДЮСШ «ХТЗ» Харківської обласної ради, в весінньо-літній період на стадіоні КЗ КДЮСШ «ХТЗ». Для учнів відділення боксу – на стадіоні КЗ КДЮСШ «ХТЗ» та в приміщенні СК «Гонг». Тренування зі стрибків на батуті та греко-римської боротьби – в спеціально обладнаних спортивних залах КЗ МКДЮСШ № 7. Для учнів додаткового контингенту                          ( п’ятиборство, плавання) – на базі легкоатлетичного манежу та стадіону КЗ КДЮСШ  «ХТЗ» та басейну «ГАРТ».

Бази розташовані поблизу до будівлі ліцею-інтернату та забезпечені  необхідним інвентарем та обладнанням, які відповідають нормативним вимогам та задовольняють, як в якісному так і в кількісному складі навчально-виховний та учбово-тренувальний процес вихованців ХРЛІСП. Навчально-спортивні заняття проводяться на без орендній основі.

 

VІ. Навчально-виховна робота ХРЛІСП

Метою виховання учнів в ліцеї-інтернаті є формування морально-духовної, фізично-розвиненої, налаштованої на здоровий спосіб життя, духовно багатої, креативно-мислячої, конкурентно-спроможної життєво компетентної особистості, яка успішно само реалізується в соціумі як громадянин, сім’янин, професіонал.

Єдиною темою, над якою працюють вчителі зі спорту та педагогічний колективи ліцею-інтернату, є «Виховання в учнів національної гідності на основі традицій українського народу, забезпечення творчої співпраці вчителів зі спорту, вчителів, вихователів, учнів та батьків для формування соціально-активної особистості зі стійкою позитивно-мотивованою потребою у навчанні та тренувальній діяльності, особистості, здібної до саморозвитку та самовдосконаленню».

Згідно з цією темою протягом навчального року адміністрація вчителі зі спорту та педагогічний колективи ХРЛІСП вирішували такі пріоритетні питання:

  • забезпечення організації та управління наступних взаємозв’язаних і взаємообумовлених підсистем:
  • відбір кандидатів для вступу до навчального закладу;
  • прогнозування спортивних досягнень;
  • моделювання методики спортивного тренування, змагань, її єдність із засобами і методами спрямованого відновлення;
  • підвищення спеціальних знань і майстерності тренерів і рівня вдосконалення спортсменів;
  • матеріально-технічне забезпечення тренувального процесу, змагань і відновлення;
  • створення учням сприятливих умов поєднання інтенсивних тренувань з навчанням, відпочинком, відновленням сил і енергії;
  • підготовка спортсменів, які здатні успішно виступати на престижних міжнародних змаганнях, підготовка резервного складу із затверджених видів спорту до збірних команд України;
  • формування і розвиток соціально зрілої, творчої особистості з усвідомленою громадянською позицією, почуттям національної самосвідомості, підготовленої до професійного самовизначення;
  • забезпечення збереження та зміцнення здоров’я школярів, формування сприятливого для дітей мікроклімату;
  • виконання державних законів та нормативних документів у галузі освіти щодо забезпечення доступної та якісної освіти;
  • створення умови для отримання учнями освіти відповідно до їх потенціалу, схильностей та інтересів, що забезпечить можливість їх професіонального самовизначення;
  • координування зусилля ліцею-інтернату, сім’ї, позашкільних закладів, культурних установ та громадських організацій щодо формування системи моральних цінностей, орієнтованої на досягнення особистого благополуччя, тісно пов’язаного з інтересами інших людей, суспільства в цілому;
  • організація цілеспрямованої роботи педагогічного колективу ліцею щодо вдосконалення навчально-виховного процесу на основі використання інноваційних технологій, методики життєдіяльності;
  • організація системного моніторингу освітнього процесу;
  • дотримання норм охорони праці, охорони життя та безпеки життєдіяльності всіх учасників навчально-виховного процесу ХРЛІСП;
  • виконання пріоритетних напрямків розвитку ХРЛІСП;
  • підвищення рівня науково-методичного забезпечення навчально-виховного, навчально-спортивного та управлінського процесів;
  • впровадження інноваційних та інформаційно-комунікаційних педагогічних технологій у практичну діяльність ліцею-інтернату;
  • систематичне впровадження педагогіки толерантності та співробітництва і партнерства всіх учасників навчально-виховного процесу.

Пріоритетом виховної роботи закладу є виховання національної свідомості, патріотизму через спортивну діяльність учнів, формування високої мовної культури, виховання поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки, виховання поваги до історичного минулого Батьківщини та її традицій, формування фізичного, психічного, духовного здоров’я дітей, виховання естетичної культури учнів як засіб профілактики правопорушень, розвиток інтересу до пізнавальної діяльності.

Організація виховної діяльності відбувається у взаємодії з учнівським самоврядуванням. Учнівське самоврядування в ліцеї – це президентська рада, на чолі якої президент ліцею, обраний демократично усіма учасниками навчально-виховного процесу. Президент має свою програму діяльності, яку захищає в період виборчого процесу. Органи учнівського самоврядування на чолі з президентом ліцею забезпечують порядок у класах, гуртожитку, їдальні, доглядають за акваріумом та квітами, регулярно перевіряють стан ведення щоденників, зошитів, піклуються за збереження підручників та майна ліцею, допомагають педагогам у вирішенні різних проблем, в тому числі з питань успішності, відвідування, дисципліни учнів, у проведенні виховних заходів тощо.

У сучасних умовах одним із найважливіших завдань школи є проблема збереження здоров’я дітей, їхній фізіологічний, інтелектуальний та моральний розвиток. У зв’язку з цим зростає роль превентивного виховання особистості, оскільки превентивне виховання – це керована діяльність, що забезпечує теоретичну й практичну реалізацію заходів щодо попередження та запобігання відхилень у поведінці школярів, розвитку різних форм асоціальної та аморальної поведінки. Виходячи з важливості проблеми, в ХРЛІСП превентивному вихованню приділяється особлива увага. На початку навчального року класними керівниками створюються соціальні паспорти класів, поновлюється інформаційний банк даних про учнів різних категорій, складаються списки учнів, що потребують особливої педагогічної уваги. Разом з піклувальною радою ХРЛІСП класні керівники проводять рейди-перевірки житлово-побутових умов сімей категорійних дітей. Комплексна робота з безпеки життєдіяльності включає в себе виховні години з питань  збереження здоров’я, бесіди з попередження дитячого травматизму, практичні заняття з правил безпечної поведінки, бесіди з профілактики захворювань тощо.

Не менш важливим напрямом виховної роботи виховання моральності підростаючого покоління, плекання авторитету матері і батька, прояв толерантності і турботи до людей.

Велику увагу педагоги ХРЛІСП приділяють також здоровому харчуванню спортсменів. Проводяться лекції з інформацією про правила здорового харчування.

В рамках фізичного виховання в ліцеї в вересні було проведено щорічний Олімпійський тиждень, головною метою якого є мотивація до підвищення спортивних досягнень, донести до спортсменів те, що досягти висот у спорті і у житті можна лише шляхом працелюбства і цілеспрямованості.

У рамках екологічного виховання в ліцеї проводилися дні довкілля та трудові тижні чистоти і порядку.

У рамках художньо-естетичної освіти – цікавим і захоплюючим є традиційний спортивно-розважальний конкурс до Дня Збройних сил України «Містер-ліцею», у якому конкурсанти змагаються в інтелекті, кмітливості, спритності, силі та артистизмі.

Велику увагу класні керівники та вихователі приділяють індивідуальній роботі з учнями, підбираючи методи й форми виховного впливу на особистість кожного учня.

Правове виховання підлітків є одним із провідних напрямів виховного процесу в ліцеї-інтернаті. Завдання педагогів – допомогти кожній дитині усвідомити, що вона – особистість, яка має певні права. Правове виховання в ліцеї починається з формування правової культури особистості.