Ми проти булінгу!
23.02.2017 пройшов захід психологічній тренінг-гра «Ми проти булінгу!» Напередодні в Харківському ліцеї-інтернаті було проведено анонімне психологічне обстеження, яке виявило, що за час навчання у закладі жертвами економічного булінгу стали 53 % опитуваних, фізичного-майже 46%, сексуального-44% дітей. Кібербулінгу зазнали 25% опитуваних.
Булінг (від анг. bully – хуліган, задирака, насильник) визначається як утиск, дискримінація, цькування. Шкільний булінг визначається як тривалий процес свідомого жорстокого ставлення з боку однієї дитини або групи дітей до іншої дитини або групи інших дітей.
На сьогодні булінг перетворився на доволі поширене явище, за яким стоїть ціла низка соціальних, психологічних та педагогічних проблем. Булінг – це не просто бешкет та пустощі. Це особлива форма взаємовідносин, яка ґрунтується на дискримінації, насильстві та агресії.
Вчені виділяють декілька видів булінгу:
Фізичний булінг – штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси,«сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо.
Економічний булінг – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо.
Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж.
Сьогодні набирає обертів кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету. Діти реєструються в соціальних мережах, створюють сайти, де можуть вільно спілкуватися, ображаючи інших, поширювати плітки, особисті фотографії, зроблені в роздягальнях чи вбиральнях.
Жертви булінгу зазнають чимало страждань. Шкільне цькування спричиняє небезпечні довготермінові психологічні наслідки – низька самооцінка, самотність, відсутність почуття безпеки, депресія і навіть суїцидальні настрої.
Щоб ще раз наголосити на цій важливій проблемі, 23 лютого 2017р. в ліцеї відбувся психологічний тренінг-гра, метою якої було ознайомити учнів з поняттям булінгу, його видами та проявами, розвивати навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій, толерантного спілкування, формувати негативне ставлення до булінгу (неприпустимість проявів булінгу в дитячому середовищі).
Під час тренінгу були оголошені результати анонімного обстеження, учні – ведучі розповідали про види та прояви цього небезпечного явища. Учасники тренінгу розподілились на 4 групи, кожній з яких були видані тексти-історії з реального життя, що отримали на телефон «гарячої лінії» співробітники громадського об’єднання “Ла страда Україна». Учням треба було визначити до якого виду булінгу відноситься ця історія, хто є буллі, хто є жертвою, як вони бачать вихід із цієї ситуації.
Особливий наголос робився на попередженні кібербулінгу. Розповсюдження в соціальних мережах так званих «груп смерті» веде до неконтрольованих контактів дітей зі злочинцями, метою яких є довести дитину до самогубства.
Учні ліцею, які активно займаються спортом, ставлять перед собою високі досягнення, мають високий рівень самосвідомості мають всі шанси протистояти залежності від цієї навали. Відеоролік журналістів Запорізького громадського телебачення був яскравим підтвердженням цієї думки.
Кожний учасник тренінгу мав можливість висловити свої розмірковування з приводу існування загрози життю в інтернеті. Учні отримали листівки з номерами телефонів, на які можна звертатися у разі виникнення небезпеки для себе особисто та для своїх друзів.
Тренінг супроводжувався відеорядом виступів популярних українських виконавців: Марії Бурмаки, груп «Тартак» та «Скай», чиї пісні викривають їх високу громадянську позицію та доводять до молоді цінність життя, дружби, творчості, взаємопідтримки.